volg mij op Facebook volg mij op Twitter volg mij op Hyves volg mij op Hyves

Biografie

Op 5 april 1972 wordt Tim Alfa Coronel geboren. Zijn tweelingbroer volgt niet veel later; Tom Romeo Coronel. Al op zeer jonge leeftijd ontwikkelden zij een competitiegevoel ten opzichte van elkaar. Het feit dat deze competitie soms vrij ver werd doorgedreven verklaart het feit dat ze nooit langer dan twee weken bij elkaar in de klas hebben gezeten. Broer Tom was al snel bezig met het opbouwen van een carrière in de racerij, maar niet veel later wist ook Tim de weg naar het circuit te vinden.

Reeds bij zijn debuutjaar in 1994 pakt Tim de titel in de Citroën AX GTi Cup. Na dit klinkende resultaat gaat Tim voor de formule wagens. Er volgen twee sterke jaren in het Europees Kampioenschap Formule Opel, met het team Van Amersfoort Racing is hij snel, in het tweede seizoen scoort hij 10 pole-positions. Een evenaring van het record van Rubens Barrichello.

In 1998 rijdt Tim voor het dealerteam van Mitsubishi in het DTCC. Hier strijdt hij niet vanaf het begin voor klinkende resultaten omdat er nog flink wat ontwikkelingswerk aan de Carisma moet gebeuren. Een 11e plaats in het kampioenschap is zijn deel. De twee jaren hierna begint het harde werk echter zijn vruchten af te werpen. In ´99 besluit Tim het Kampioenschap als zesde, ondanks de pech die hij gekend heeft en in 2000 zelfs als derde. In 2001 rijdt het team van Tim niet meer met de Mitsubishi maar met de bloedmooie maar onbetrouwbare Lexus. De resultaten laten te wensen over en Tim valt regelmatig uit. Dan besluit Tim te verhuizen naar een team waar ze al een winnende bolide hebben: het Renault dealerteam. In 2002 kan Tim bij Renault inderdaad om het podium en regelmatig voor de overwinning strijden. Hij en teamgenoot Jeroen Bleekemolen leggen elkaar met grote regelmaat het vuur aan de schenen, terwijl Tim’s vriendin Gaby Uljee ook vlijtig haar punten verzamelt in hetzelfde team.

Het jaar 2002 was het laatste jaar dat het DTCC verreden werd. Hierdoor was Tim genoodzaakt over te stappen naar de Alfa 147 GTA Challenge. Een cup klasse in tegenstelling tot vorige jaren. Rijdend in het Cable1 team met als teamgenoot regerend kampioen Sandor van Es, belooft 2003 een spannend jaar te worden. Tim weet na vier overwinningen en tweemaal de snelste race-ronde de titel naar zich toe te trekken en mag zich zowel Nederlands als Europees kampioen Alfa 147 GTA Challenge noemen. De Alfa Cup races bevallen Tim en in 2004 stapt hij over naar Tempo Team welke deelneemt aan het Nederlands kampioenschap. Door technische mankementen zat er in 2004 niet meer in dan een vierde plaats algemeen in de eindstand van het Nederlands kampioenschap. Ook rijdt Tempo-Team mee tijdens enkele races in het Europese kampioenschap met de Alfa 147 GTA, met onder andere een overwinning op Monza, in het Italiaanse hol van de leeuw. Alfa Romeo heeft in 2004 zijn laatste 147 GTA Challenge jaar gehad.

Het seizoen 2005 blijft Tim rijden bij Tempo-Team. Ze maken een fraaie overstap, met drie auto’s komen ze uit in de McGregor Porsche GT3 Cup Challenge. Veel bekenden uit de nationale autosport stappen in dit kampioenschap, Tim kreeg dus veel concurrentie in de Nr.14 Radio Veronica gekleurde Porsche. In tegenstelling tot de vorige jaren rijdt hij nu in teamverband, hij deelt zijn auto met Menno Kuus. Elke wedstrijd wordt er op de helft van rijder gewisseld, Tim rijdt voor het kampioenschap voor ‘Prof-coureurs’, Menno voor de 'Semi-pro-coureurs’ klasse en natuurlijk rijden ze samen voor het algemeen klassement. Het wordt een prachtjaar, alle kampioenschappen worden binnen gehaald en Tim geeft coureurs zoals Sebastiaan Bleekemolen, Duncan Huisman en Rory Bertram het nakijken. Helaas is 2005 het enige jaar dat Nederland van deze raceklasse mag genieten. Tim ging opzoek naar een volgende uitdaging op racegebied.

In 2006 heeft Tim zijn eigen team opgezet en is nu dus behalve coureur ook teammanager. Hij runt het het McGregor Vakantiegoed Racing Team in een nieuwe raceklasse, de BMW130i Cup. Het seizoen verloopt prima voor Tim en zijn teamgenoot Marc Koster, in het begin van het seizoen zitten ze beiden constant bij de top van het veld. Tim wordt uiteindelijk derde in het eindklassement en scoort vele podiumplaatsen, maar een overwinning is net een stapje te ver voor het debuterende team.

Eind 2006 maakt Tim wereldkundig dat hij, samen met vriendin Gaby Uljee, zal deelnemen aan de Rally der Rally’s, de Dakar Rally. Een verassing voor velen, want Tim heeft totaal geen rally ervaring. Gaby verricht de navigatie, iets wat voor haar ook compleet nieuw is. Ze rijden in het ervaren team van Dakarsport. In de eerste week van 2007 begint deze Rally in Lissabon en het duo komt bij vlagen verassend uit de hoek. In hun L3-Dtox Bowler Wildcat komen ze eigenlijk nooit echt in de problemen. In één van de zwaarste proeven zijn ze de snelste Nederlanders met een 27e plaats. Coronel en Uljee bereiken met glans hun doel, ze finishen de Dakar Rally! Dat niet alleen, ze zijn tweede in het ‘Rookie Klassement’ en eindigen 46e van de 189 equipes die gestart zijn in Lissabon, waarvan er 108 de finish bereiken.

Het seizoen 2007 gaat Tim verder met zijn eigen team, het McGregor-Vakantiegoed Racing Team, met de ondersteuning van Jan de Jong BMW. Het team heeft wat wijzigingen ondergaan en dat is te merken, het seizoen start fantastisch met overwinningen voor Tim Coronel en zijn nieuwe teamgenoot, Bas Schothorst. Beide rijders zijn het hele seizoen een sterk duo. Tim stond 5x op de hoogste trede van het podium, Bas pakte 3 overwinningen. Als team pakte ze 16 podiumplaatsen. Ondanks dit indrukwekkende rijtje, moesten Tim en Bas genoegen nemen met een tweede en derde plaats in het kampioenschap. Twee dagen na de Finaleraces van 21 oktober 2007, is de perspresentatie van Team Dakarsport.com. Tim en Gaby zullen weer de Rally der Rally's gaan rijden. Op 1 november begint de eerste echte test, het team is flink uitgebreid en gaat met de gloednieuwe Bowler Nemesis uitgebreid het materiaal verkennen. Dit doen ze tijdens de Shamrock Rally van Marokko. Helaas wordt om politieke redenen de Dakar Rally 2008 afgelast.

In 2008 rijden Tim en Bas Schothorst wederom met een door Jan de Jong ingezette BMW 130i een seizoen in de BMW 130i Cup. De donkerblauwe BMW´s van het nieuwe Coronel Racing Team domineren en Bas Schothorst pakt de titel. Tim wordt tweede en sluit op een mooie manier het laatste seizoen in de BMW 130i Cup af. In 2008 is Tim samen met tweelingbroer Tom het Coronel Racing Team begonnen. Het doel van het team is om jonge talenten op te leiden en in dit jaar rijden Jeroen Slaghekke en Pieter Schothorst voor het team in de Formido Swift Cup. De jonge honden pakken in hun debuutseizoen een podiumplaats. Ook in de Toerwagen Diesel Cup is het team actief. De opvallende roze BMW120d van Paulien Zwart en Gaby Uljee pakt verscheidene podiumplaatsen.


In dat zelfde jaar maken Tim en Tom Coronel bekend dat ze samen de Dakar Rally in 2009 gaan rijden met een Bowler Nemesis van Dakarsport. De snelle tweeling trekt veel bekijks en rijden een solide Dakar met een 11de plaats tijdens een zware etappe als hoogtepunt. De broers finishen in Buenos Aires na drie zware, maar onvergetelijke weken.

2009 is een druk jaar voor Coronel. Na de Dakar is Tim meteen druk met de voorbereidingen op een nieuw raceseizoen waarin hij zowel het Coronel Racing team begeleid, maar ook een seizoen in de SEAT Eurocup gaat rijden. Coronel is toe aan een Europees seizoen autosport en rijdt met de Eurocup in het voorprogramma van het WTCC waarin broer Tom uitkomt voor het SEAT Holland Team. Al tijdens de eerste race in de SEAT Eurocup weet Tim een gastrace in het WTCC te bemachtigen en in Brno wordt er geschiedenis geschreven. Tim en Tom Coronel rijden in een identieke SEAT Leon en in identieke kleding een race in het WTCC. In de SEAT Eurocup is Coronel snel, maar vooral door pech met de banden en pech laat de snelste man van Nederland belangrijke punten liggen. Toch wist Coronel meerdere keren het podium te betreden en sloot hij het seizoen als vierde af.

Ook met het Coronel Racing Team heeft Tim zijn handen vol. Pieter Schothorst en Jeroen Slaghekke strijden beiden om het kampioenschap in de Formido Swift Cup en ook Paulien Zwart en Ruben van Doorn zijn goed onderweg in de Toerwagen Diesel Cup. Pieter Schothorst won overtuigd de titel en zorgde voor succes voor het Coronel Racing Team. In dat jaar was Tim alweer bezig met een nieuw Dakar avontuur en tegen het einde van het seizoen maakte hij bekend dat hij alleen in een buggy Le Dakar 2010 gaat bedwingen.

Le Dakar 2010 werd voor Tim een van de grootste uitdagingen uit zijn carriere. Met een McRae 4x2 Buggy uigerust met een 1049cc 3 cylinder snowmobile motor bedwong Coronel de hoge duinen in Argentinie en Chili. De gloednieuwe McRae Buggy had zo zijn kinderziektes en dat kwam Coronel soms duur te staan. Toch wist Tim op doorzettingsvermogen en karakter de finish te halen en de eerste prijs in zijn klasse te winnen. Tim was vooral in de donkere nachten in de woestijn zichzelf tegengekomen en na afloop van le Dakar verklaarde Coronel dan ook nooit meer alleen te gaan.....

In 2010 was Coronel vooral op het circuit te vinden om zijn pupillen van het Coronel Racing Team te begeleiden. Vier nieuwe jonge coureurs reden voor het team in de Formido Swift Cup en Tim was bezig de jongens klaar te stomen voor de winst. De plannen voor Le Dakar 2011  werden gesmeed en Tim besloot om in 2011 nogmaals, met een verbeterde versie van de McRae 4x2 Buggy, alleen deel te nemen aan de zwaarste rally ter wereld. De kinderziektes werden uit de Buggy gehaald en vol goede moed stond Coronel in januari aan de start van Le Dakar. Het werd wederom erg zwaar voor Coronel, maar ook deze editie wist hij winnend af te sluiten in zowel het Lightweight als het Soloklassement.

Vlak na de finish van Le Dakar 2011 kwam Coronel met een nieuwe uitdaging. Tim wilde de eerste zijn die de zwaarste rally ter wereld volledig elektrisch uit zou rijden en in samenwerking met o.a. Wubbo Ockels en de TU Delft werd een elektrische krachtbron ontwikkeld voor de McRae 4x2 Buggy. Later dat jaar werd het plan en de Buggy gepresenteerd aan de pers en het was een grote hit. Websites over de hele wereld pakte het nieuws op en waren erg enthousiast. Helaas kwam Dakar 2012 voor de elektrische versie van de McRae Buggy te vroeg.

Voor het Coronel Racing Team was 2011 wederom een succesvol jaar. Coronel junior, Bart van Os werd kampioen in de Formido Swift Cup en Marc Koster en Bertus Sanders werden tweede in de Radical Benelux Cup. Tim moest de beslissing nemen dat het elektrische Dakar verhaal in 2012 niet ging lukken, maar nam toch deel aan Le Dakar. De McRae Buggy werd voorzien van een benzinemotor en zo kon Tim de lichtgewicht onderdelen van de nieuwe Buggy grondig aan de tand voelen.

Le dakar 2012 was wederom een zware en dit jaar werd, buiten Argentinië en Chili, ook Peru aangedaan. De duinen in Peru waren gigantisch, maar Coronel voelde zich daar met de Buggy als een vis in het water. Tim kende tijdens de eerste etappe wat problemen waardoor hij veel tijd verloor, maar knokte zich naarmate de Dakar rally vorderde steeds verder terug naar voren. Helaas kwam hij op de laatste dag een kleine twee uur tekort om voor de derde keer de winst in de Lightweight klasse te pakken. Coronel werd tweede in deze klasse en ook in het soloklassement pakte hij de tweede plaats. Belangrijker was nog het feit dat Coronel zijn vijfde Dakar finishte. Coronel startte in vijf Dakars en reed ze allemaal uit. Een prestatie van voormaat!



In 2012 zal Coronel met een Nissan 370Z van het Nissan Dealerteam aantreden in de koningsklasse van de Nederlandse autosport, het Dutch GT Championship. Het Coronel Racing Team zal met vier nieuwe rijders uitkomen in de Formido Swift Cup en met twee rijders in de Radical Cup. Ook het elekrische Dakar project loopt nog steeds en het is de bedoeling dat Coronel in 2013 geheel elektrisch de zwaarste Rally ter Wereld zal gaan bedwingen.